Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Лозенец“ ЕАД Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Лозенец“ ЕАД Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Лозенец“ ЕАД Университетска многопрофилна болница за активно лечение „Лозенец“ ЕАД

Отбелязваме във Facebook дали искаме да станем донори

Проф. Любомир Спасов: Анонимността да е императивна!

Искате да станете дарител на органи? Влезте във „Фейсбук“ и го отбележете в профила си!

Благородната идея се родила след разговор между основателя на сайта Марк Зукърбърг и неговата приятелка – китайката Присила Чан, която е студентка по медицина. След това той я обсъдил с приятеля си – основателя на компютърния гигант „Епъл“ Стив Джобс, за когото се твърди, че благословил идеята, тъй като самият той е претърпял трансплантация на черен дроб през 2009 г.

Целта на кампанията на „Фейсбук“ в подкрепа на донорството е да свърже потенциални дарители с пациенти, които очакват животоспасяваща трансплантация. Първоначално това ще е възможно само за потребителите в САЩ и Великобритания, след което се очаква да тръгне и в други страни.

Проф. Любомир Спасов, директор на столичната Университетска болница „Лозенец“, със 79 трансплантации зад гърба си:

Приветствам идеята на „Фейсбук“, защото донорството е голям проблем. А причината за намаляващия брой трансплантации при увеличаващия се брой на нуждаещите се е малката популярност и недоброто разясняване на благородния акт. Психологическите позитиви, когато един човек става донор (а това може да се случи и преди неговата смърт чрез даряване на част от черния дроб или на един от чифтните органи, например бъбреци), безспорно са много. При това без решението на съответния индивид да застрашава здравословното му състояние. Така той ще допринесе за повишаване на шанса на нуждаещите се от присаждане да получат орган. Високохуманният акт – че си помогнал на друго човешко същество да оцелее, е голям морален стимул за всеки. Затова инициативата безспорно ще даде тласък в тази посока.

Разбира се, трябва да отчетем и възможността за недобросъвестно използване на информацията, която ще се появи във „Фейсбук“. Защото не е изключено да се стигне до покупко-продажба на органи. Категоричен съм – донорството трябва да бъде абсолютно безвъзмездно, лишено от всякакъв елемент на комерсиалност. Ако това не може да се гарантира, то тогава кампанията на „Фейсбук“ ще се провали.

Въобще не ми се иска и да си помисля, че може да се посегне върху живота на потенциален и подходящ за някого донор... Ето това трябва да бъде решено законово много добре. В почти всички нормативни актове по света, отнасящи се до трансплантации, анонимността е императивна. Затова и при новия проект трябва да се гарантира защитата й.

Повече по темата на:

http://www.trud.bg/Article.asp?ArticleId=1354772